Vilkår

1] Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2] Partene

Selger er Elon Distribusjon AS, heretter kalt Elon Nettbutikk, Jens Wilhelmsens gate 1, 1671 Kråkerøy, kundeservice@elon.no , tlf: 32 99 35 99, Orgnr: NO 951 474 371, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3] Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale (ink mva). Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. Selger tar forbehold om feil på nettsiden. Prisene i nettbutikken kan avvike fra selgers fysiske utsalgssteder. Kampanjepriser skal så langt det lar seg gjøre være lik uavhengig utsalgssted så sant ikke annen informasjon er oppgitt.

4] Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5] Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6] Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

Kjøper kan velge mellom forskjellige frakt/ leveringsalternativer:

"Postpakke": Varen blir sendt ut som postpakke til utleveringssted. Kjøper må hente varen selv.

"Hjemlevering til tomtegrense": Varen blir levert til gateplan/tomtegrense. Fergeforbindelser dekkes ikke. Levering på øyer må avtales særskilt. I utgangspunktet leveres godset til fergeleie og kunde må selv arrangere transport hjem. Ekstra kostnader kan forekomme hvis gods skal fraktes helt frem.

"Klikk og hent":Kjøper reserverer varen på nett og henter og betaler varen i butikk. Varen er klar til henting ca 1 time etter at ordren har blitt lagt, dette gjelder innenfor butikkens åpningstid. Varen blir holdt av i 24 timer, ønsker kjøper å hente den senere må han/hun snarest ta kontakt med butikk. Selger forbeholder seg retten til å kansellere ordren hvis dette ikke blir overholdt. I helger og på helligdager så gjelder reservasjonen fra 00.00 påfølgende virkedag og 24 timer fremover. 

"Send til Elon- butikk": Varen betales på nett og sendes fra hovedlager til Elon butikk. Butikk informerer kunde når varen kan hentes.

 

 

7] Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

Det er viktig at kjøper kontrollerer produktet ved mottakelse for å utelukke eventuelle skader eller synlige feil på produktet eller emballasje. Eventuelle transportskader må meldes til transportør og noteres på fraktseddelen. Kundeservice må deretter få beskjed. Det er også viktig at kjøper tar vare på emballasjen slik at man kan legge ved bilde av denne når man behandler skadesaken. Innen produktet tas i bruk skal kjøper undersøke produktet nøye for å avdekke feil. Feil må straks meldes til kundservice. 

Hvis punktene over ikke gjennomføres med en gang og man oppdager feil eller skader i ettertid, kan man miste retten til å heve kjøpet eller få produktet omlevert.

8] Angrerett og retur

Selger gir kjøper 30 dagers angrerett på produktet. 

Ønsker man å benytte seg av angreretten så kontakt selger på tlf:32 99 35 99, eller  epost:  kundeservice@elon.no.  Kjøper kan bruke skjema som ble vedlagt ordrebekreftelsen. Eventuelt kan den lastes ned her: Angrerettskjema Retur skjer til kjøpers nærmeste Elon butikk, enten ved at kjøper leverer inn ordren selv, eller ved at kjøper sender den via post. Kundeserviceavdelingen vil hjelpe til med fraktlapp i de tilfeller kjøper ønsker å returnere pr. post. Ved postretur vil fraktsatsen kjøper betalte ved mottak av ordre trekkes ifra totalbeløpet før refundering.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  •  Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  •  Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  •  Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selger kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. Men går varen i retur uten at kjøper har informert selger om bruken av angreretten, så kan selger ta et gebyr pålydene fraktsatsen som kunde opprinnelig betalte for denne returhåndteringen. Varen skal returneres komplett, dvs alle deler, tilbehør og bruksanvisninger skal legges ved. Varen skal også pakkes inn i orginalemballasje.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. 

30 dagers angrerett gjelder ikke mobiltelefoner med og uten abonnement, gavekort, produkter med abonnement, programvare, ørepropper/in-ear hodetelefoner og hygieneprodukter med brutt forsegling. Hygieneprodukter regnes blant annet som tannpleieprodukter, hud- og kroppspleieprodukter og liknende. Vi tar forbehold om at returretten kan frafalle ved gjentagende misbruk. Den lovbestemte retten til 14 dagers angrerfrist gjelder allikevel på på disse unntakende.

 

Elektronisk avfall (ee-avfall) skal ikke kastes i vanlig avfall. Dette kan leveres inn kostandsfritt til en av våre butikker, eventuelt returneres via post. Les mer her 

 

9] Forsinkelse og manglende levering - kjøperens rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om mislighold bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10] Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig. Får man avslag på reklamasjonen har man allikevel rett til å fastholde sin reklamsjon. Forbrukeren har i tillegg muligheten til å bringe saken inn for Forbrukertilsynet for mekling. 

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11] Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. Gebyret tilsvarer fraktsatsen kjøper betalte ved avtaleinngåelse.

12] Garanti

Selgers annonsegaranti sikrer at kjøper alltid kan være trygg på at selger har alle annonserte hvitevarer i kampanje-perioden. Går selger tom for en vare, garanterer selger å kunne skaffe samme vare innen rimelig tid. Hvis ikke, får kjøper tilsvarende eller et bedre produkt til samme pris! Garantien gjelder kun privathusholdninger og kun ett produkt pr. husholdning. Garantien gjelder ikke på partikjøp eller ved kjøp i vår nettbutikk.

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til det kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13] Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14] Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet kan kontaktes her 

Vil du vite mer om de nye energimerkingene? Klikk her.

Medlemspris